De relevantie van bedrijfsuitjes

De relevantie van bedrijfsuitjes
Het is voor de meeste werknemers één van de hoogtepunten op het werk: het jaarlijkse bedrijfsuitje in Breda. De werknemer krijgt hierbij de kans om zich binnen een informele setting te binden met collega’s. Over werk wordt natuurlijk eventjes niet gesproken en ook de werkkleding hoeft niet mee. Voor de werkgever zijn bedrijfsuitjes eveneens het ideale moment om eventjes los te komen en contact te leggen met zijn werknemers. Doorgaans wordt de werkvloer overheerst door deadlines en opdrachten die leiden tot spanningen binnen de werksfeer. Een bedrijfsuitje biedt een goede mogelijkheid om de hectische omgeving te ontwijken en gezamenlijk te ontspannen. Na afloop van het bedrijfsuitje zal dit zorgen voor betere verhoudingen op de werkvloer. Niet alleen omdat men samen een leuke activiteit heeft doorlopen en de kans heeft gehad elkaar op persoonlijk vlak te leren kennen. Ook heeft het team gemeenschappelijke herinneringen kunnen creëren. Tijdens een lange werkdag zal men elkaar kunnen oppeppen door een grappige anekdote van het bedrijfsuitje te vertellen. Zo wordt een positieve sfeer verspreid over de werkvloer.

Welke bedrijfsuitjes kun je doen
Voor bedrijfsuitjes geldt het motto: the sky is the limit. Ben je op zoek naar een actief bedrijfsuitje? Ga kanoën, muurklimmen, zeilen, lasergamen of doe mee aan een sporttoernooi. Ben je op zoek naar een bedrijfsuitje waarbij onderlinge samenwerking centraal staat? Een toneelworkshop, kamperen of deelname aan een escape room kunnen dan leuke opties zijn. Natuurlijk hangt de keuze van het bedrijfsuitje ook samen met de beschikbare tijd, locatie en het budget, maar dit hoeft niet af te doen aan de activiteit zelf. Het belangrijkste is dat het bedrijfsuitje uitdagend en misschien zelfs een beetje spannend is. Meerdere keren eenzelfde bedrijfsuitje is vaak geen goed plan omdat het spanningselement dan ontbreekt. Het is goed als de werknemers een beetje uit hun comfort zone worden gehaald. Tot slot is het een aanrader om na afloop van het bedrijfsuitje te vragen aan de werknemers hoe zij het hebben ervaren. Deze evaluatie is relevant bij de keuze voor een volgend bedrijfsuitje.

Hoe organiseer je een geslaagd bedrijfsuitje
Nadat een geschikte activiteit is uitgekozen, is het belangrijk om zo snel mogelijk een datum vast te stellen. Zo kunnen de werknemers hier rekening mee houden bij het plannen van deadlines en vergaderingen. Je kunt ervoor kiezen om meteen te vertellen wat het bedrijfsuitje gaat zijn, maar het kan extra leuk zijn wanneer dit een verrassing blijft. Dan zal de spontaniteit van de werknemers onderling worden gestimuleerd. Op de dag van het bedrijfsuitje mogen de werknemers goed verwend worden. Begin bijvoorbeeld de ochtend door gezamenlijk te ontbijten of deel iets lekkers uit bij de lunch. Om een gevoel van saamhorigheid te creëren kun je ervoor kiezen om de werknemers een attribuut cadeau te doen dat past bij het bedrijfsuitje. Denk bijvoorbeeld aan een pet als je gaat kanoën of sportshirts voor de teams bij een sporttoernooi. Tot slot is het misschien nog wel het belangrijkst om je te realiseren dat er geen officiële succesformule is voor een geslaagd bedrijfsuitje: het gaat er simpelweg om dat het leuk is. Desalniettemin zijn enthousiasme, spontaniteit en positieve energie wel ingrediënten die leiden tot een plezierig bedrijfsuitje. En natuurlijk een goed humeur!